گزارشات

منطقه: لاریجان

مدت برنامه: 2 روزه

تاریخ برنامه: 96/4/5,6

پیمایش این مسیر یکی از گزینه هایی است که برای هر کوهنوردی می تواند لذت بخش باشد. به طوریکه در روز اول از روستای "نوا" واقع در منطقه "لاریجان" شروع شده و ظهر روز دوم در روستای "ارجمند" واقع در منطقه "فیرزکوه" پایان می یابد.

برای رسیدن به روستای نوا ابتدا باید از طریق جاده هراز به "پل مون" برویم. از آمل تا پل مون 80 کیلومتر و از تهران پارس تا این نقطه 104 کیلومتر است. زمانی که پل مون رسیدیم وارد فرعی آسفالته جنوبی جاده هراز شده و پس از حدود 750 متر به یک دو راهی می رسیم. از راه سمت چپ مسیر را ادامه می دهیم. با عبور از روستای کندلو و پس از 8 کیلومتر به اول روستای نوا کنار کارخانه آب معدنی می رسیم. نقطه شروع حرکت از اینجا است.

روز اول دوشنبه 96/4/5

ساعت 4:30 صبح کوهنوردی خودمان را از کنار آب معدنی آغاز کردیم. مسیر حرکت از غرب به شرق است. حال می توانیم در این صبح تابستانی از تماشای طبیعت بکر و زیبای این منطقه نیز لذت ببریم. ساعت 5:30 به "کورچشمه"، ساعت 7:30 گردنه "انجی هلزم" و ساعت 8:30 بود که در کنار چشمه "انجی" جهت صرف صبحانه ایستادیم. چشمه ای که آب گوارای آن از دل صخره های سنگی بیرون می آمد. پس از صبحانه در امتداد جاده ماشین رو به سمت شرق از "شونا" گذر کردیم. ساعت 9:30 به دشت "دژمار" رسیدیم. پس از آن ساعت 11:30 به جایی رسیدم که "فولاد چشمه" نام داشت که محل نگهداری گوسفندان سنگسری در این فصل است. ناهار را همین جا خوردیم و ساعت 14:15 مسیرمان را به سمت وردل ادامه دادیم. پس از حدود یک ساعت در ساعت 15:20 به "تنگه ییلاقک" رسیدیم. جایی که سمت جنوب آن به "ساهون" می رسد و سمت شمال آن به "امیری". ساعت 16:40 خودمان را به "وردل" رساندیم تا شب را اینجا استراحت کنیم. جایی که گوسفندان بنیاد نیز در آن مستقر بودند.

روز دوم سه شنبه 96/4/6

ساعت 6 صبح مسیر حرکتمان را ادامه دادیم. ساعت 7:30 دوباره در امتداد جاده ای که از ارجمند به سمت "چمن خو" امتداد دارد می رسیم. در کنار جوی آب اول تنگه امرک جهت صرف صبحانه متوقف نمودیم. و پس از آن ساعت 8:30 با عبور از تنگه ساعت 9:30 به "اَمَرک" رسیدیم. سپس ساعت 10:30 در اول جاده امرک به سمت ارجمند بودیم. در امتداد رودخانه که از دره امرک می گذرد، مسیرمان را به سمت جنوب ادامه داده تا به ارجمند برسیم. ساعت 12:10 اول تابلوی شورای اسلامی ارجمند بودیم.

لازم به ذکر است که اول دره امرک آبشاری زیبا به نام امرک خودنمایی می کند که در سمت غرب رودخانه قرار دارد.