گزارشات

منطقه: امیری لاریجان

مدت برنامه: 1روزه

تاریخ برنامه: 96/03/12

بخش لاریجان، منطقه امیری و روستای "مزیار". باید به روستای مزیار برویم. در انتهای جاده ماشین روی این روستا یک کارخانه آب معدنی به نام "وانا هستی البرز" وجود دارد که نقطه شروع این برنامه است. مکانی که ارتفاع آن 2160 متر و UTM آن 39S 619857 M.E.  3974326 M.N. است. لذا مسافت طی شده تا آب معدنی برای کوهنوردان عزیز بسیار مهم است.

از آمل در مسیر جاده هراز تا ابتدای پل "وانا" 72 کیلومتر و از تهران تا این نقطه 97 کیلومتر فاصله است. از ابتدای پل وانا تا آب معدنی هم 8 کیلومتر باید طی شود.

به همراه اعضای محترم باشگاه آلاله کوهستان با سرپرستی آقای محمد علی فلاح ساعت 7 صبح حرکت خود را از جلوی آب معدنی به سمت جنوب آغاز کردیم. در مسیر پاکوب کم کم به سمت شرق رفته و ساعت 7:40 به "تورزینه چال" رسیدیم.

پس از کمی نرمش صبحگاهی در این صبح دل انگیز با ادامه مسیر ساعت 8:10 به "غار کبوترلی" رسیدیم. کنار رودخانه پرآب نشستیم و صبحانه خوردیم. ارتفاع این نقطه 2440 متر و UTM آن 39S 621021 M.E. 3973125 M.N. است. این غار یکی از جاذبه های گردشگری در بخش لاریجان به شمار می رود. دهانه این غار در یک طاق سنگی ایجاد شده و عکس هایی از آن نیز از اینجا قابل مشاهده است.

پس از صرف صبحانه ساعت 8:50 در مسیر پاکوب، کوهنوردی را ادامه می دهیم. در این لحظات رودخانه پرآب در سمت راست ما در فاصله ای نزدیک جاری بوده و هر قسمتی از آن برای استراحت کوهنوردان عزیز مناسب است. در ادامه با عبور از این رودخانه ساعت 9:30 به "تنگه نمی" رسیدیم. ارتفاع این نقطه 2660 متر و مشخصات آن 39S 622160 M.E. 3973002 M.N. است. می توانید عکس این مکان زیبا و دیدنی را در زیر مشاهده نمایید.

ادامه مسیر به گونه ای است که ابتدا باید از عرض رودخانه عبور کرده و قدم در راه پاکوبی بگذاریم که جهت آن رو به شمال است و پس از آن مسیرمان را به سمت شرق ادامه می دهیم. تصاویر این تغییر جهت راه در زیر مشخص شده است.

تا جایی این مسیر را ادامه دادیم که ساعت 10:30 به بالای "یال کهونو" یا "کهونوی پل" رسیدیم. جایی که برای چرای گوسفندان بوده و پوشیده از گون های بزرگی نیز است. ارتفاع این نقطه 2950 متر و مشخصات آن 39S 622648 M.E. 3972763 M.N. است.

کم کم ارتفاع را بیشتر کرده و دیدن مناطق اطراف هم زیباتر می شوند. ارتفاعات "ساهون"، "کلک ساهون" و "چمن خو" به خوبی نمایان است. تشریح مناظر و قلل اطراف از این مکان زیبا توسط سرپرست باشگاه جناب آقای فلاح به طور کامل بیان شده و می توانید فیلم آن را دریافت نموده و مشاهده نمایید.

برای رفتن به قله باید همین یال را به سمت شمال شرق ادامه دهیم. در نهایت ساعت 12:10 به قله "کهونو" رسیدیم. ارتفاع قله 3360 متر و مشخصات آن 39S 623277 M.E. 3973389 M.N. است. عکس گروهی اعضای باشگاه روی قله کهونو در زیر آمده است.

زمان های موردنیاز برای رسیدن به مناطق نامبرده در گزارش، در زیر آمده است.