گزارشات

منطقه: بهرستاق

مدت برنامه: 1روزه

تاریخ برنامه: 28 آبان 1395

شروع حرکت ساعت 5 صبح از میدان هفده شهریور شهرستان آمل، بعد از پلیس راه گزنگ از فرعی سمت چپ منطقه بایجان به سمت روستای لوط حرکت کردیم. ساعت 7 صبح به روستای لوط رسیده و بلافاصله حرکت به سمت قله آغاز شد و پس از نرمش صبحگاهی و یک ساعت پیاده روی سبک به مرتع "آخر زمین" رسیده و در کنار کلبه (چشمه جهت تامین آب دارد) گروه مشغول تناول صبحانه شد. ساعت 8:30 با فرمان سرپرست مجددا کوله بر دوش گرفته و به سمت "ویارک" ادامه مسیر دادیم. پس از یک ساعت کوهپیمایی با رسیدن به منطقه ویارک و کمی استراحت چند نفر از اعضا اعلام کردند تمایل به ادامه مسیر به سمت قله را ندارند و با نظر سرپرست به همراه یکی از اعضای قدیمی و با تجربه باشگاه به سمت مرتع آخر زمین بازگشتند تا آنجا منتظر بازگشت گروه بمانند. به همراه بقیه اعضا به سمت قله سرخره به مسیرمان ادامه دادیم و پس از دو و نیم ساعت کوهپیمایی نیمه سنگین راس ساعت 12 به قله رسیدیم که پس از انجام مراسم قله از همان مسیر شروع به فرود کردیم. در طی مسیر حدود ساعت 12:40 ناگهان سنگ بسیار بزرگی به سمت پایین و گروه رها شد و نفرات با دیدن آن با فریاد سنگ سنگ بقیه را متوجه خطر نمودند. گروه به سرعت با هدایت به سمت راست مسیر خطر برخورد سنگ با اعضا را کاهش داد. سنگ بزرگ با سرعت به سمت گروه در حرکت بود که با برخورد با یک تخته سنگ خرد شده و به تکه های زیادی تقسیم شد و خطر برخورد با بچه های گروه را افزایش داد که متاسفانه یک تکه که به سمت گوشه مسیر منحرف شده بود به سر یکی از افراد گروه به نام محمود فلاح برخورد نمود. به سرعت خود را بالای سر مصدوم رساندیم و متوجه آسیب شدید حاصله و ترومای مغزی شدیم. بلافاصله با امداد هلال احمر و خدمات اورژانس 115 تماس حاصل شد و شرایط مصدوم و محل حادثه به اطلاع ایشان رسید و بقیه اعضای گروه به سمت روستای لوط فرستاده شدند. با توجه به شرایط حاد همنوردمان درنگ جایز نبود و در زمانی که مشغول تماس و درخواست امداد بودیم همزمان سعی در کنترل خونریزی و ثابت کردن شرایط مصدوم شدیم. شدت خونریزی بسیار زیاد بود و با مصرف تعداد زیادی گاز استریل، باند و پارچه موفق به کنترل خونریزی نشدیم. بلافاصله با ساخت برانکارد با استفاده از باتوم و لباس، مصدوم را به روی برانکارد قرار داده و با استفاده از پتوی نجات و البسه گرم اعضای گروه از کاهش دمای بدن جلوگیری نمودیم و با طناب برانکارد را بسکت کرده و شروع به انتقال مصدوم به ارتفاع پایین و کم کردن فاصله با تیم امداد کردیم. در زمان انتقال تا جایی که در توان داشتیم سعی نمودیم جلوی خونریزی مصدوم را بگیریم ولی شکاف ایجاد شده روی جمجمه چنان شدید و عمیق بود موفق به کنترل آن نشدیم و چندین بار مجبور به تخلیه خون از دهان مصدوم شدیم تا موجب بسته شدن مسیر تنفس نشود. بعد از دو ساعت انتقال مصدوم به ارتفاع پایین به محلی مناسب فرود بالگرد رسیدیم و همزمان تیم امداد هلال احمر نیز به ما رسیدند و متاسفانه امدادگران نیز موفق به کنترل خونریزی نشدند و همنورد مصدوممان به سرعت خون از دست میداد. مسوول تیم امداد مشغول هماهنگی پرواز بالگرد شد و دو امدادگر دیگر سعی در کنترل شرایط مصدوم داشتند که همچنان نتیجه مطلوبی نداشت. پس از نیم ساعت تماس و صحبت جهت تسریع در ارسال امداد هوایی در نهایت به علت شرایط نامساعد جوی عدم پرواز بالگرد را اطلاع دادند و در همین زمان ضربان مصدوم قطع شد و امدادگران مشغول احیای قلبی مصدوم شدند اما تمامی تلاشها بی نتیجه ماند و در حدود ساعت 15:30 همنورد قدیمی و یار عزیزمان در کمال ناباوری ما، جان به جان آفرین خود تسلیم کرد. پس از کاهش شوک وارده به همه ما، پیکر این عزیز را جهت انتقال به پایین آماده کردیم و با تلاش بچه های باشگاه و امدادگران به روستای لوط انتقال دادیم. با گزارش حادثه توسط پاسگاه گزنک، متوفی به آرامستان امامزاده عبداله جهت تکمیل گزارش پزشکی قانونی انتقال داده شد.