گزارشات

منطقه: بلده

مدت برنامه: 1/5 روزه

تاریخ برنامه: 95/04/24,25

برای این برنامه به همراه اعضای باشگاه به روستای بطاهر کلا از توابع بلده نور رفتیم. به طوریکه در بعد از ظهر روز پنج شنبه از آمل به سمت جاده هراز رفته و پس از حدود 40 کیلومتر، در قسمت هر دو رود سمت راست با عبور از پل، به سمت بلده مسیر حرکت را ادامه دادیم. پس از حدود 70 کیلومتر، به بلده رسیده و پس از آن اولین فرعی سمت چپ به سمت یالرود رفتیم. از روستاهای زیبای "گل یک"، "کمرود" و "بردون" عبور کرده و در نهایت به روستای بطاهر کلا می رسیم که حدود 15 کیلومتر جاده خاکی است. شب را در این روستای زیبا در منزل آقای نظری استراحت کرده و صبح فردا کوهنوردی را آغاز کردیم.

به همراه یک راهنمای محلی ( آقای باقری ) از بطاهر کلا به سمت پایین دست روستا رفته و خود را به رودخانه پرآب و زلال آن رساندیم. در امتداد رودخانه به سمت غرب حرکت کرده و در طول این مسیر از مناطق زیبایی عبور کردیم از جمله: "ورک گلی"، "کهونو"، "گل لا"، "لاروسر"، "مش چالک"، "لته بن" و در نهایت به "سینه زا" می رسیم. بعد از لته بن مسیرمان را به سمت شمال غربی ادامه داده و به دشت سینه زا رسیدیم. جایی که گل ها و گیاهان زیبایی در آن روییده، همچنان رودخانه پر آب در میان آن جاری بوده و قله نیز در روبرویمان قد برافراشته است.

سینه زا در 64 کیلومتری جنوب غربی نور واقع شده که از شمال غربی به کوه "پالون گردن" متصل است. ناگفته نماند ارتفاع سرچشمه رود بطاهرکلا نیز 3906 متر است.

یکی از دیگر از زیبایی های این مسیر، وجود "تونل های برفی" در میان این رودخانه بوده که در این فصل با آب شدن برف های زمستان، شکل بسیار زیبایی به خود گرفته است به گونه ای که نمی توان آن را در این گزارش توصیف کرد. در مسیر برگشت از جاهای دیدنی مسیر نیز عکس های خاطره انگیزی با اعضای باشگاه گرفتیم. زمان های موردنیاز برای رسیدن به مناطق نامبرده در این مسیر، در زیر آمده است.

محل تا رودخانه 20 دقیقه
    مش چالک تا لته بن 30 دقیقه
    لته بن تا دشت سینه زا 1 ساعت
    دشت سینه زا تا قله 1 ساعت و 30 دقیقه

بهترین فصل برای صعود، ماه های اردیبهشت، خرداد و تیر است.