گزارشات

منطقه: کلاردشت - رودبارک

مدت برنامه: 2 روزه

تاریخ برنامه: 94/09/19,20

کلید واژه: کلاردشت، رودبارک، مجتمع کوهستانی، زمستان برفی، مجل، آقادیاری و شاه علمدار

روز پنج شنبه ساعت 13:30 در میدان 17 شهریور آمل به همراه اعضای باشگاه دور هم جمع شدیم و با یک مینی بوس به سمت کلاردشت حرکت کردیم. از محمودآباد، رویان، نور و نوشهر عبور کرده و وارد جاده مرزن آباد چالوس شدیم. در 25 کیلومتری جنوب چالوس وارد فرعی سمت راست شدیم. به "حسن کیف" مرکز "کلاردشت" رسیده و پس از آن به سمت رودبارک حرکت کردیم. پس از حدود 4 ساعت به "مجتمع کوهستانی رودبارک" رسیدیم. محوطه قرارگاه پوشیده از برف و هوا به شدت سرد بوده است. پس از صرف چای و شام، شب را به خوبی در خوابگاه استراحت کردیم.

ساعت 5 صبح بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه با ماشین به سمت روستای "مجل" حرکت کردیم. در این مسیر آقای دارابی و خانم شیرازی از کوهنوردان رودبارک نیز به ما ملحق شدند تا به عنوان راهنمای مسیر در این برنامه زمستانی با ما باشند. انتهای محل نرسیده به شهرک خلبانان، تابلوی "شهرک خلبانان شکاری" دیده می شود. در همین قسمت از ماشین پیاده شده و ساعت 6:45 دقیقه بود که کوهنوردی خودمان را آغاز کردیم.

سمت چپ وارد منطقه ای به نام "شلمجار" شده و به سمت شرق مسیرمان را ادامه دادیم. در میان جنگل همراه با برف کوبی به اولین دره رسیدیم که از این نقطه قله شاه علمدار قابل رویت است و به اسم "آقادیاری" نام برده می شود. یعنی اینکه در طول کل مسیر، فقط از این نقطه قله را می توان مشاهده کرد و نقطه بعدی نوک قله است. ساعت 8:30 به گاوسرای معروف به "شهر زمین" رسیدیم که دارای کلبه ای زیبای دارای آب است. از شهر زمین مسیرمان را به سمت جنوب ادامه داده و بلافاصله سوار بر یال جنگلی به نام "ساپشتمه" می شویم. این یال جنگلی را در این زمستان برفی همراه با شیب تند با برف کوبی 30 تا 50 سانتی متری طی کردیم. ساعت 11 به "گذشت چال" رسیده که ارتفاع آن 2800 متر است. از این نقطه قلل "آنه سرا"، "سنگ سرک"، "کرما" و "کالاهو" از سمت غرب کاملا نمایان است. سمت شرق نیز قله های نور از دوردست "آزادکوه" و "دماوند بزرگ" دیده می شوند. ادامه مسیر ما به گونه ای بوده که از گذشت چال به سمت جنوب حرکت کردیم.

بعد از یک ساعت صعود آلپی در شیب تند، ساعت 12 قله 3100 متری "شاه علمدار" را صعود کردیم.

بر اساس مطالب عنوان شده در پایگاه اینترنتی کوهنوردان کلاردشت، شاه علمدار یکی از قله های 3000 متری رشته کوه "تخت سلیمان" محسوب می شود. سال ها قبل بر فراز این قله مقبره امامزاده ای به نام شاه علمدار وجود داشته که نام این قله برگرفته از همین امامزاده است. متاسفانه عده ای سودجو در اولین سال های انقلاب در پی به اصطلاح گنج و زیرخاکی، مقبره را از بین برده و ساختمان کوچک سنگی آن را نیز با خاک یکسان نمودند. در حال حاضر در بالای قله شاه علمدار جایگاهی با اسکلت آهنی در حال ساخت است بنام آقا شاه علمدار که برای مردم منطقه کاملا قابل تقدس است. بهترین و آسانترین راه دسترسی به این قله ی زیبا، روستای مجل است.